center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Puha újságírók, politikai gerjedelmek
Tamás Pál szociológus a média és a politika viszonyáról
Magyar Narancs 1997. június 21.


A rendszerváltás a médiában hamarabb kezdődött, de a változások lassabban, vontatottabban mentek, mennek végbe, mint a társadalom, a gazdaság vagy a politika szerkezetében - hangsúlyozta Tamás Pál szociológus azon a beszélgetésen, melyre a Századvég Politikai Iskola Egri Tagozatának előadás-sorozata keretében került sor.

A Konfliktuskutató Intézet igazgatója szerint a hazai média átalakulásának viszonylagos elmaradása mögött számos ok fedezhető fel. Az újságíró-társadalomban nem volt politikai tisztogatás, ugyanakkor az is igaz, hogy végbement egy generációs váltás. A magyar viszonyok sajátja, hogy a korábbi illegális, úgynevezett szamizdatos korszakból nem tudott kinőni egyetlen komoly ellenzéki orgánum sem. Nincs piacuk a volt ellenzéki lapoknak, maradt a régi struktúra, jobbára a régi lapokkal. A bejáratott kiadványok helyzetét nehéz megtörni - mint Tamás Pál kiemelte: az olvasó konzervatív, és ragaszkodik a szokásaihoz. Lényeges kérdése a „befagyott" hazai médiapiacnak az elkésett és felemás médiatörvény. Ebből következően lassan indul be a nagy elektronikus közszolgálati médiák privatizációja.

A szociológus hozzátette: a sajtót befolyásoló tényezők közül a politika úgy tekint erre a területre, mint „vágyai titokzatos tárgyára". A politikai elitek részéről komoly birtoklási ambíciók léteznek. A sajtó és a politika viszonyát a rendszerváltás óta kisebb-nagyobb mértékben, de állandó bizalmatlanság és bizonytalanság jellemzi. Ennek köszönhetőek ezen a területen állandósult a felszínre törő - médiaháború - vagy burkolt feszültség. Sokan szeretnék a sajtót a megbízható „mikrofonállvány", a szócső szerepében látni. Az átalakulás egyik sajátossága, hogy a rendszerváltás körül a sajtóban befutott, keményen a lényegre kérdező idősebb generáció kiszorul az első vonalból, helyettük jöttek a „vajaszsömle- puhaságú", alkalmazkodó fiatalok.

Ugyanakkor a sajtópiac komoly gazdasági prés nyomása alatt van. Rengeteg a lap, viszont a korábbinál jóval kevesebb újság fogy. Fenntartásukat a reklámpiac telítettsége, szűkülése tovább nehezíti. Számos orgánum politikai támogatás, mesterséges táplálás nélkül nem lenne életben tartható. A sajtóba befektetőket több indíték mozgósítja: a nemzetközi médiatőke pénzt akar keresni, a keresztfinanszírozás révén - lap, terjesztés, kiadó, nyomda egyben - a hazai médiatőke is erre törekszik, van, aki gazdasági befolyásra törekszik, van, akit a politikai játék vonz, és vannak, akik csupán „megfejhető" pénzeszsákok szerepét töltik be.

A vegyes múltkép és a nem létező jövőkép mellett mind a múltra, mind pedig a jövőre építő vállalkozások eladhatatlanok. A közönségnek a jelent lehet eladni, drámai dolgokra kíváncsi. A társadalom szeret kukkolni, kockázat nélkül betekinteni, a semleges történetekkel tud azonosulni, csupán meg kell hozzá keresnie a távoli bűnbakokat. Az igazi értékek, munkák a margóra szorulnak vagy meg sem jelennek - véli Tamás Pál.

(kj)
Puha újságírók, politikai gerjedelmek. Tamás Pál szociológus a média és a politika viszonyáról. Magyar Narancs 1997. június 21.